Wystąpienia, prezentacje specjalistów zajmujących się szeroko rozumianymi kulinariami oraz ich wykorzystaniem w promocji regionów, gotowanie na żywo, a także uroczyste podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Województwem Podkarpackim i Lubelskim na rzecz współpracy subregionu Roztocze jako jednej marki turystycznej – to wszystko działo się 22 listopada br. na V Transgranicznym Forum Turystyki w Baszni Dolnej. Wydarzenie rozpoczęło oficjalne przywitanie uczestników i zaproszonych gości, wśród których obecni byli m. im. Władysław Ortyl- Marszałek Województwa Podkarpackiego, Jarosław Stawiarski- Marszałek Województwa Lubelskiego, Zenon Swatek- Starosta Lubaczowski, Wiesław Kapel – Wójt Gminy Lubaczów, samorządowcy z terenu powiatu lubaczowskiego i tomaszowskiego, regionaliści, przedstawiciele branży turystycznej i producenci.
Kluczowym punktem Forum było podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Podkarpaciem a Lubelszczyzną w zakresie wspólnych działań zmierzających do rozwoju marki turystycznej Roztocze. Działania pomiędzy województwami zapoczątkowano już w maju br., kiedy to w lubaczowskim Muzeum Kresów podpisano „Deklarację współpracy na rzecz wzmocnienia spójności oraz zrównoważonego rozwoju obu Regionów”. Marszałkowie podkreślali wtedy jak wiele łączy nasze województwa i jak ważna jest współpraca miedzy nimi.
„Cieszę się bardzo, że możemy się dziś spotkać i wspólnie z Panem marszałkiem podpisać ten list intencyjny i deklarację, która będzie nas prowadziła do wspólnej promocji ROZTOCZA. Pragę przypomnieć, że jesteśmy beneficjentem programu Polska Wschodnia, w związku z czym jesteśmy zobowiązani do tego aby przygotowywać wspólne, sieciowe zadania i projekty bo ten program właśnie takie, finansuje. Ważną sprawa jest budowa nowej strategii do roku 2030 (…) Musimy podejść projektowo do działań związanych ze wspólną marką i promowaniem Roztocza.
Pamiętajmy ze Roztocze jest elementem który gromadzi kulturę i tradycję kresową, kiedyś to tu znajdował się Centralny Okręg Kulturowy. (…) Idąc formułą „turystyka nie zna granic” pamiętajmy, że ROZTOCZE zaczyna się pod Kraśnikiem a kończy się we Lwowie, musimy zapraszać na Kresy Rzeczypospolitej, a wspólna kultura stołu jest elementem który nam przyświeca”. – mówił Marszałek Władysław Ortyl.”
O promocji, przemyśle turystycznym i działaniach na rzecz marki Roztocze mówił także – Jarosław Stawiarski- Marszałek Województwa Lubelskiego.
„Warto zabiegać o wypromowanie marki bo to jest element działań samorządów wojewódzkich aby przyciągać to co się nazywa przemysłem turystycznym. (…) Powinniśmy chwalić się terenami rozwijającymi się w sposób naturalny, które nie są jeszcze skażone wielkim przemysłem. Mam nadzieję, że ludzie będą przyjeżdżali tu chętnie, odpoczywali, podziwiali i wracali co roku, aby ładować akumulatory.”
Temat potencjału Roztocza podczas konferencji prasowej poruszył także pan Piotr Lutek- ekspert ds. marki, który podkreślił potencjał kulinarny, aktywny i rozwojowy tego regionu, zaznaczając, że jest to brakujący element w układance rozwijających się marek turystycznych w Polsce.
„Wierzę, że ten moment dzisiaj to będzie takie nowe otwarcie dla Roztocza, dzięki któremu uzupełni ono te puzzle jako brakujący element, czyli silny subregion markowy. Dzięki swojemu potencjałowi ten region powinien powalczyć o wzrost liczby turystów”.
Podczas dalszej części wydarzenia wysłuchano prelekcji i wykładów specjalistów zajmujących się szeroko rozumianymi kulinariami oraz ich wykorzystaniu w promocji regionów. O „roli produktów regionalnych i dobrego smaku w wyborze destynacji turystycznych” opowiadał pan Hubert Gonera -twórca strategii rozwoju turystyki polskich województw, miast, powiatów i gmin, koncepcji rozwoju szlaków turystycznych i projektu budowy marek miejsc. W swoim wystąpieniu podkreślił rolę turystyki kulinarnej w Polsce i na świecie zaznaczając, że należy kłaść nacisk na unikatowość i budowanie więzi klienta z marką za pomocą opowieści (storytelling). Kuchnia daje dostęp do kulturowego dziedzictwa poprzez smakowanie, doświadczanie i nabywanie.
Pan Gonera zapoznał obecnych z trendami konsumenckimi na rynku gastronomicznym i turystycznym, a także ekonomiką turystyki kulinarnej. Zaznaczył, że Istotnym elementem bazy produktu turystyki kulturalnej jest jego lokalność, a ogromny wpływ na rozwój turystyki kulinarnej w dzisiejszych czasach powinni mieć przedsiębiorcy.
W dalszej części Forum nie zabrakło wystąpień ekspertów ds. marki. Pan Piotr Lutek w swojej prezentacji przybliżył znaczenie słowa „marka”, jej model na terenie Lubelszczyzny, najważniejsze cechy – kulturę, osobowość, cel i wspólnotę zaznaczając, że „jest symbolem godnych zaufania produktów i usług tworzonych przez autentycznych pasjonatów dla świadomych wartości konsumentów”.
Nie zabrakło prelekcji i wystąpień na temat: szlaku kulinarnego „Podkarpackie smaki”, „wycieczki gastronomicznej do Klubu Kuchni Galicyjskiej oraz wykładu „Dzika kuchnia” pana Łukasza Łuczaja- botanika, doktora nauk biologicznych i podróżnika, który wykładem na temat dzikich roślin jadalnych, oraz prezentacją technik przeżycia w dzikiej przyrodzie zainteresował uczestników spotkania.
Enoturystyką czyli turystyką winiarską zaciekawił forumowiczów pan Bartosz Wilczyński- konsultant marketingowy, promotor kulinarny i dziennikarz Radia Kraków. Rzadko spotykana forma aktywności polegająca na odwiedzaniu miejsc związanych z winem i kulturą wina zyskuje coraz większą rzeszę fanów. Prelegent podkreślił, że winnica powinna się stać turystycznym produktem rynkowym, ponieważ jest podstawowym czynnikiem umożliwiającym funkcjonowanie małych gospodarstw winiarskich na całym świecie. O „Karpackim Szlaku Wina” opowiedziała pani Agnieszka Pieniążek, zaś o „Podkarpackich winnicach” pan Jarosław Reczek.
Podczas „Gotowania na żywo” miłośnicy kuchni kresowej mieli okazję degustować dania przygotowane przez znanego i cenionego kucharza oraz restauratora pana Jarosława Uścińskiego, który serwując przepyszną ziemniaczaną roladę z farszem z kaczki oraz czerwoną kapustą w żurawinie pobudził kubki smakowe uczestników Forum.
Podczas tegorocznego wydarzenia nie zabrakło także wyśmienitych, tradycyjnych wyrobów regionalnych serwowanych przez lokalnych producentów oraz restauratorów. Stoiska przygotowali i zaprezentowali: Producent serów domowych „ LEDA SER” z Wólki Krowickiej, Gospodarstwo Rybackie Smolin Fish z Rudy Różanieckiej, AgroRaj z Nowego Dzikowa, Stowarzyszenie Pszczelarzy „EKO-BARĆ”, Olejarnia Cewków, Stowarzyszenie Kół Gospodyń Wiejskich Gminy Lubaczów, Cafe Sanacja Z Horyńca-Zdroju, „Leśna Chata” z Kowalówki, Restauracja Pałacowa z Narola. Podczas Forum można było także pokosztować wędlin pana Bogusława Szymańskiego z Nowego Sioła, pieczywa z Piekarni „Słoneczko” z Baszni Dolnej, oraz lokalnej dziczyzny.
Organizatorem wydarzenia było Województwo Podkarpackie, na zlecenie którego Forum przygotowało Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Gospodarczych Gminy Lubaczów przy współpracy Gminnego Ośrodka Kultury w Lubaczowie oraz Gminy Lubaczów.