Wójt Gminy Lubaczów informuje, że 4 i 5 stycznia rozpoczęła się pierwsza w tym roku zbiórka odpadów komunalnych w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnym na terenie gminy Lubaczów. Kolejne odbiory planowane są w dniach 11 stycznia (Borowa Góra, Hurcze, Karolówka, Młodów, Opaka), 12 stycznia (Antoniki, Bałaje, Dąbków, Mokrzyca, Piastowo, Załuże) oraz 13 stycznia (Basznia Dolna, Basznia Górna, Huta Kryształowa, Podlesie, Tymce). Harmonogramy z terminem odbioru odpadów komunalnych są sukcesywnie dostarczane do Państwa gospodarstw. Jeśli jednak nie wszędzie zostały dostarczone to można je odebrać w Urzędzie Gminy Lubaczów, bądź pobrać ze strony internetowej Urzędu.
Od 1 stycznia 2021 r. na terenie Gminy Lubaczów obowiązują nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określone Uchwałą Nr XXVI/25/2020 Rada Gminy Lubaczów z 10 grudnia 2020 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz ustalenia stawki za pojemnik o określonej pojemności.
Zgodnie z powyższą uchwałą opłaty za odpady na terenie Gminy Lubaczów są naliczane jako iloczyn osób zamieszkujących gospodarstwo domowe oraz ustalonej stawki opłaty tj.:
– 19,00 zł/mc od osoby, która zadeklarowała fakt posiadania kompostownika oraz kompostowania na nim bioodpadów,
– 23,00 zł/mc od osoby za odpady komunalne zbierane w sposób selektywny, w przypadku braku kompostownika.
Ustalona została również podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 92,00zł miesięcznie, jeżeli nie jest wypełniany obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny.
Należy pamiętać, że kompostowanie bioodpadów powinno odbywać się w pryzmach zadaszonych lub na otwartym powietrzu, w warunkach naturalnego napowietrzania pryzm i gwarantujących zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości, a przede wszystkim w warunkach niestwarzających uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich. W myśl uchwały Rady Gminy Lubaczów zwalnia się mieszkańców z częściowej odpłatności w wysokości 4 zł miesięcznie od osoby, pod warunkiem zagospodarowania wyprodukowanych w gospodarstwie domowym odpadów bio, czyli kuchennych, zielonych i innych ulegających biodegradacji. Fakt posiadania i kompostowania odpadów podlegał będzie kontroli ze strony Gminy. Właściciel nieruchomości na obowiązek umożliwienia wejścia na swój teren pracowników w celu kontroli. Stwierdzenie braku kompostowania bądź też braku kompostownika w przypadku korzystania z ulgi skutkować będzie cofnięciem ulgi na 6 miesięcy i zastosowania stawki podstawowej.
Jednocześnie informuję, że na terenie oczyszczalni ścieków w Załużu funkcjonuje Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK), do którego mieszkańcy we własnym zakresie mogą bezpłatnie oddać zgodnie z obowiązującym dla PSZOK regulaminem wytworzone u siebie odpady. W sytuacji zmiany w ciągu roku lokalizacji PSZOK niezwłocznie o tym fakcie Państwa poinformujemy.
Ponadto odpady z produkcji rolniczej typu folia po balotach z sianokiszonką, folia służąca do okrywania kiszonki na pryzmach, siatka po belach siana, sznurek polipropylenowy, worki po nawozach sztucznych, big-bagi i opakowania po oleju silnikowym odbierane są od właścicieli wyłącznie na własny koszt przez podmioty specjalizujące się w ich odbiorze. W chwili obecnej czekamy na informację Narodowego/Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, czy w 2021 r. ogłoszona zostanie kolejna edycja naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Usuwanie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej”. Będziemy na bieżąco śledzić tą informację i w sytuacji ogłoszenia naboru Państwa informować.
Proszę również pamiętać, że w Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy ująć wszystkie osoby spokrewnione i niespokrewnione zamieszkałe w gospodarstwie domowym. W przypadku zmiany w trakcie roku ilości osób zamieszkałych w danej nieruchomości (nawet czasowo) należy złożyć korektę deklaracji.
Opłaty z tytułu odbioru odpadów należy uiszczać przelewem na indywidualny rachunek bankowy, u inkasenta lub w kasie Urzędu Gminy Lubaczów. Zawiadomienie o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w 2021r. zostanie dostarczone na początku roku wraz z informacją podatkową. Terminy płatności pozostają bez zmian, tj.:
– 1 rata (I, II) – płatność do końca lutego
– 2 rata (III, IV) – płatność do końca kwietnia
– 3 rata (V, VI) – płatność do końca czerwca
– 4 rata (VII, VIII) – płatność do końca sierpnia
– 5 rata (IX, X) – płatność do końca października
– 6 rata (XI, XII) – płatność do końca listopada.
W związku z obowiązkiem rozliczania zebranych odpadów komunalnych „od tony” zwracamy się z uprzejmą prośbą o prowadzenie prawidłowej segregacji odpadów. Skuteczna segregacja odpadów pozwoli na zmniejszenie kosztów obsługi „systemu śmieciowego” i tym samym na utrzymanie na niezmienionym poziomie Państwa wydatków w latach następnych ponieważ najdrożej gmina płaci za odpady zmieszane, a dużo taniej za segregowane. Jednocześnie informujemy, że prowadzone będą kontrole prawidłowej segregacji oraz systematycznej weryfikacji danych zawartych w deklaracji.
W celu ułatwienia segregacji odpadów gorąco zachęcam Państwa do odwiedzania internetowej wyszukiwarki odpadów komunalnych na stronie www Gminy Lubaczów, w zakładce Odpady komunalne/PSZOK lub bezpośrednio pod adresem: www.segreguj.gminalubaczow.pl.
Wójt Gminy Lubaczów
Wiesław Kapel